
Witamy na naszej stronie
„Informacyjny Zestaw
Średnich Cen Robót Budowlanych biura kosztorysowego pkuwim”
Zestaw
informuje o średnich krajowych cenach wykonania przez przedsiębiorstwa prywatne
i państwowe najczęściej spotykanych robót budowlanych z zakresu budownictwa
ogólnego, oraz o strukturze tych cen.
Zestaw podzielony jest na rozdziały
obejmujące rodzaje elementów i robót, analogicznie jak w Katalogach Nakładów
Rzeczowych - KNR nr 201, 202, 205. W części końcowej poszczególnych rozdziałów
zamieszczono roboty spoza przedmiotowego zakresu KNR, oznaczone symbolem
"Z".
Zostały one wycenione z pomocą ogólnie
dostępnych, nowo opracowywanych katalogów norm uzupełniających obligatoryjną
bazę normatywną i zaprezentowane w odpowiednim ujęciu przedmiotowym.
Informacje kosztowo-cenowe zawarte w
zestawie, odzwierciedlają z dużym przybliżeniem faktyczny układ kosztów i cen
na rynku budowlanym. Opierają się one na badaniu reprezentacyjnym obejmującym
losową próbę wielu przedsiębiorstw wykonujących roboty budowlane, przedsiębiorstw
sprzętowo-transportowych i jednostek obrotu towarowego. Zamieszczone w zestawie
wartości mają charakter średnich.
„Scalone wskaźniki do wyceny budynków, budowli i małej
architektury”
Zawiera wskaźniki do wyceny budynków i
budowli, które są kontynuacją scalonych normatywów. W wskaźnikach tych są
umieszczane obiekty, w których stosuje się nowoczesne rozwiązania oraz nowe
materiały. W każdym zeszycie są zamieszczane opisy obiektów, rysunki i aktualny
wskaźnik.
Wskaźniki te zostały opracowane dla
potrzeb rzeczoznawców zajmujących się kosztami w budownictwie i służą jako
materiał pomocniczy do szacunkowego określenia kosztów wzniesienia obiektów
budowlanych. Opracowanie zawiera wskaźniki cenowe na umowne scalone jednostki
obmiarowane oraz na jednostki obmiarów wg KNR, a także procenty udziału
kosztowego poszczególnych elementów robót.
W układach tabelarycznych podane są
wskaźniki techniczno-ekonomiczne.
„Cennik robót remontowych pkuwim”
Cennik został opracowany metodą
rynkową i służy do określania wartości
robót remontowych w budynkach mieszkalnych i miejskich, inwentarskich
oraz przemysłowych.
Cennik przeznaczony jest dla zarządców nieruchomości i właścicieli budynków oraz wspólnot mieszkaniowych. Może być pomocny również dla rzemieślników oraz przedsiębiorców małych firm budowlano – instalacyjnych w toku przygotowywania ofert lub rozliczenia za wykonanie robót.
Obliczenie ceny oferty na roboty
Art.36 ust.1 pkt 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych[1], zwanej dalej „ustawą Pzp” obliguje zamawiającego pod rygorem unieważnienia postępowania (brak tego ustalenia skutkuje brakiem możliwości porównania ofert) do ustalenia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia sposobu obliczenia ceny wykonania zamówienia.
Aby zmierzyć się z tym zadaniem zamawiający musi wiedzieć jakim celom służy to ustalenie, jakie konsekwencje dla przeprowadzenia zamówienia i wykonania zamówienia będą miały jego decyzje.
Dotyczy to w szczególności obszarów związanych z: przeprowadzeniem postępowania i obligatoryjnego odrzucenia oferty w przypadku określenia ceny oferty niezgodnie z SIWZ, kształtowania warunków przyszłej umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz rozliczenia wykonawcy poprzez ustaloną formę wynagrodzenia i sposób płatności za wykonanie zamówienia w trakcie trwania i po zakończeniu umowy. Ustalenia w SIWZ dotyczące powyższych zagadnień muszą być ze sobą spójne, zarówno po to by uniknąć niejasności co do racji stron na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak i ryzyka i oczekiwań stron w trakcie wykonywania i rozliczania umowy.
Niestety obszar ten nie posiada rozwiązań systemowych, a powiązanie obowiązków nałożonych na zamawiającego w ustawach o finansach publicznych, prawo zamówień publicznych i wreszcie kodeks cywilny stawia wciąż jeszcze zamawiających przed dylematami, czy ich działania znajdą pozytywną ocenę organów kontrolnych.
1. Cena oferty a wynagrodzenie wykonawcy w świetle ustawy o cenach
Cena oferty stanowi podstawę do ustalenia wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie zamówienia.
Definiując pojęcie ceny ustawa Pzp odsyła zamawiającego do ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach[2], gdzie jako cenę określa się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Natomiast jako cenę jednostkową towaru (usługi) określa się cenę ustaloną za jednostkę określonego towaru (usługi), którego ilość lub liczba jest wyrażona w jednostkach miar, w rozumieniu przepisów o miarach.
Obok definicji ceny, przywołana ustawa nie daje żadnych innych wskazówek jak ustalać wysokość wynagrodzenia dla pkuwim, gdyż nie ma w niej delegacji dla właściwego ministra do określenia w drodze rozporządzenia jednolitej dla wszystkich jednostek gospodarczych obowiązkowej metody kosztorysowania obiektów i robót budowlanych. Sposób określenia wynagrodzenia za roboty budowlane należy więc do decyzji stron kształtujących warunki zawieranej umowy. W ramach swobody kontraktowej kształtowania umów wyrażonej w art.3531 kodeksu cywilnego, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
2. Cena oferty a wartość zamówienia w świetle ustawy Pzp
Art.32 ust.1 ustawy Pzp odsyła zamawiającego w zakresie dotyczącym wynagrodzenia wykonawcy do wartości zamówienia. Stanowi on bowiem, że podstawę ustalenia z należytą starannością wartości zamówienia stanowi całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług.
Oznacza to, że zasady określające wynagrodzenie kosztorysowe wykonawcy i wartość zamówienia powinny być ze sobą spójne. I właśnie dlatego zamawiający szukając metody na określenie sposobu obliczenia podstawy wynagrodzenia wykonawcy czyli ceny oferty, powinni odwoływać się do przepisów ustawy Pzp określających wymagania dotyczące obliczenia wartości zamówienia wynikające z opisu przedmiotu zamówienia.
Dla robót budowlanych są to dwa rozporządzenia Ministra Infrastruktury: rozporządzenie z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U. nr 202, poz.2072) oraz rozporządzenie z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz.U. nr 130, poz.1389).
W rozporządzeniach tych zamawiający nie znajdzie jednak gotowych rozwiązań, a tylko wytyczne i ograniczenia dla swoich działań.
Są to, przede wszystkim ograniczenia:
- w zakresie wynikającym z opisu przedmiotu zamówienia; umowa na postawie art.140 ust.2 ustawy Pzp jest bowiem nieważna w części wykraczającej poza określenie opisu przedmiotu zamówienia zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
- wynikające z celu opracowania kosztorysu inwestorskiego, który służy tylko ustaleniom dotyczącym obowiązków zamawiającego w zakresie przygotowania i przeprowadzenia postępowania, a nie kształtowaniu warunków umowy z wykonawcą.
Licznik odwiedzin
Dane adresowe
-
Kontakt : tel. 513235572, fax: 833520530
E-mail : biuro@pkuwim.pl
E-mail : gburdach@pkuwim.pl
E-mail : sekretariat@pkuwim.pl
21-300 Radzyń Podlaski ul. Przesmyckiego 13/4